به نام خدا ( فرم شماره 1 )
بررسی و تحلیل محتوای فصل پنجم ، پایه هشتم ، تهیه کننده : فرحناز گودرزی ، استان لرستان ، ناحیه / منطقه : بروجرد ، پرسنلی 38817451
اجزاء درس
|
اشکالات نواقص
|
پیشنهاد اصلاحی
|
محتوا
|
1 – در صفحه 53 فقط اسامی غزه و پیامبر در خط زمان آمد .
2 – در صفحه ی 53 در خصوص دعوت کشورهای بزرگ توضیح بیشتری می داد بهتر بود .
3 – درس 10 شروع کار هر خلیفه با ذکر تاریخ بهتر بود .
|
1 – برای بهتر آشنا شدن با رشادت های مسلمانان و پیامبر در رابطه با هریک از جنگ های پیامبر یک پاراگراف توضیح داده می شد بهتر بود .
2 – ذکر اینکه که دعوت ها بعد از صلح حدیبیه بوده و یک اشاره به ایران و نام پیامبر بود و خسرو پرویز داشت بهتر بود تا فقط یک ذکر نام در درس 11 باشد .
3 – در اول درس تاریخ وفات پیامبر در پایین شروع کار اولین خلیفه اگر با ذکر زمان و تاریخ بود بهتر باعث یادگیری بچه ها می شد .
|
تصاویر
|
1 – در صفحه ی 49 عکس غار حرا که نشان داده شده حالت روحانی با موضوع بعثت ندارد .
2 – در صفحه ی 51 تصویر مهاجرت به حبشه خیلی با درس در ارتباط نیست .
|
1 – اگر عکس از خود غار حرا باشد و در کنار آن عکسی دیگر از دورنمای غار حرا در محیط شهر مکه بهتر بود .
2 – باید در رابطه با مهم ترین واقع در سال پنجم بعثت یک توضیح داده می شد تا با عکس آن صفحه همخوانی داشته باشد .
|
فعالیت ها
|
1 – فعالیت صفحه ی 50 شماره 2 بچه ها کمتر می روند جستجو کگنند برای نام سوره و ترجمه آن
2 – صفحه ی 59 فعالیت 4 اگر بجای سه ویژگی حکومت معاویه تفاوت آن حکومت با حکومت حضرت علی (ع) را می خواستند بهتر بود .
|
1 – اگر نام سوره گفته می شد و از بچه ها خواسته می شد که موضوع سوره در نکوهش چه کسی است و چرا بهتر بود .
2 – اگر در مقابل ویژگی های حکومت حضرت علی (ع) ویژگی های حکومت معاویه و خاندان بنی امیه بود و مقایسه آن دو را از بچه ها می خواستیم
|
به کار ببندید
|
اشکال کلی لازمه این فعالیت داشتن اینترنت و رایانه است برای همه بچه های ایران امکان پذیر نیست .
|
اگر گفته می شد که از کتاب و کتابخانه استفاده شود برای تحقیق بهتر بود و روحیه ی پژوهش و کتابخوانی هم رایج می شد .
|
برای مطالعه
|
پدر صفحه ی 52 ، 53 ، و 59 قسمت هایی که برای مطالعه است می توانست در یادگیری بچه ها با طرز حکومت داری پیامبر و امامان آشنا شوند که متاسفانه در قسمت سوال ممنوع آمده است .
|
اگر علامت سوال برداشته شود و این قسمت در کلاس ارزشیابی شود باعث یادگیری در بچه ها و باعث آشنایی آنان با اهداف پیامبر و امامان خود می شود .
|
کاربرگه
|
اشکال کلی به این قسمت این است که چون در ارزشیابی جایی ندارد بچه ها کمتر به آن توجه می کنند
|
اگر قسمت کاربرگه برای آن یک ارزشیابی 1 تا 2 نمره ای در نظر گرفته شود در روند یادگیری بچه ها و تلاش بیشتر آنها تاثیر دارد .
|
اهداف
|
آشنایی بچه ها با تاریخ صدر اسلام خیلی شتابزده بوده و به نتیجه کافی نمی رسد .
|
اگر به طور مشخص و روشن هر کدام از بحث ها و حوادث صدر اسلام توضیح داده می شد درک و فهم آن بهتر بود .
|
سایر موارد
|
اگر از پایه چهارم ابتدایی به طور مرتب و منظم تاریخ صدر اسلام گفته می شد و در مقطع دبیرستان دوره اول از حکومت های دوره اسلامی به طور کامل گفته می شد باعث می شد که در این سه سال بچه ها بهتر با تاریخ دوره ی اسلامی ایران آشنا شوند .
|
:: موضوعات مرتبط:
اجتماعی ,
,
:: برچسبها:
بررسی و تحلیل محتوای فصل پنجم ,
پایه هشتم ,
مطالعات اجتماعی ,
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5